BIP
Strona główna/O nas/Aktualności/Trening kompetencji rodzicielskich

Trening kompetencji rodzicielskich

8 . 11 . 2022

Informujemy, że istnieje możliwość bezpłatnego skorzystania z treningu kompetencji rodzicielskich, który pozwoli wzmocnić lub nabyć umiejętności wychowawcze rodziców. Zajęcia będą się odbywały w Zespole Szkół w Dziadowej Kłodzie w wyznaczone czwartki, w godzinach od 18:30 do 20:30. Cały cykl treningu przewiduje 10 spotkań po 2 godziny każde i będzie rozłożony na 2 etapy:

Etap I:

5 spotkań w dniach:

  • 17.11.2022r
  • 24.11.2022r.
  • 01.12.2022r.
  • 08.12.2022r.
  • 15.12.2022r.

Etap II:

5 spotkań w 2023r. w dniach ustalonych w późniejszym terminie (rozpoczęcie zajęć w drugiej połowie stycznia lub na początku lutego przyszłego roku).

Z uwagi na krótki termin bardzo prosimy o zgłaszanie chęci wzięcia udziału w ww treningu w nieprzekraczalnym terminie do 15.11.2022r. do godz. 15:30 osobiście bądź telefonicznie do Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dziadowej Kłodzie, tel. 627 851 709.

Serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych.

Poniżej przedstawiamy ramowy Program Treningu Kompetencji Rodzicielskich:

Trening Kompetencji Rodzicielskich (10 spotkań po 2 godziny - 20 godzin)

Spotkanie 1

Integracja grupy, elementy treningu umiejętności społecznych

  1. Autoprezentacja prowadzącego oraz uczestników zajęć (umiejętność społeczna - przedstawianie się).
  2. Prezentacja celu i tematyki zajęć oraz warunków uczestnictwa w zajęciach.
  3. Czego spodziewamy się na tym szkoleniu? (oczekiwania, wyobrażenia, wkład własny).
  4. Ustalenie zasad uczestnictwa w zajęciach i zawarcie kontraktu.
  5. Wypełnienie kwestionariusza informacji o uczestniku zajęć oraz oświadczenia w związku z RODO.

Spotkanie 2

Definicja agresji, elementy treningu kontroli złości

  1. Przypomnienie co było na poprzednim treningu.
  2. Co to jest agresja?
  3. Definicje agresji i podział (przemoc fizyczna i emocjonalna, autoagresja, zaniedbywanie dzieci, przemoc seksualna).
  4. Kategorie zachowań agresywnych ( zabawa, żarty, sport, rywalizacja, minimalna agresja, agresja słowna, agresja fizyczna, przemoc, wandalizm, agresja kryminalna).
  5. Łańcuch kontroli złości: wyzwalacze wewnętrzne i zewnętrzne, sygnały, reduktory, monity, myślenie o przyszłości, samoocena.
  6. Własne doświadczenia uczestników zajęć w przeżywaniu złości – ćwiczenia. Wpływ agresji na nas, rodzinę, otoczenie. W jaki sposób radzę sobie z przeżywaną złością. Odpowiedzialność za przeżywaną złość.

Spotkanie 3

Komunikacja interpersonalna

  1. Przypomnienie co było na poprzednim treningu.
  2. Pozycje życiowe i tendencje zachowania (bierna odważna manipulacyjna agresywna).
  3. Ważne zasady komunikacji interpersonalnej.
  4. Komunikaty negatywne i pozytywne.
  5. Odważny komunikat – FUKOZ

Spotkanie 4

Asertywność

  1. Co to jest asertywność.
  2. Model asertywności.
  3. Prawa asertywne. Jakie prawa daję sobie a jakie innym osobom.
  4. Moja mapa asertywności.
  5. Rozpoznajemy zachowania asertywne - ćwiczenie.
  6. Ćwiczenia w asertywnym wyrażaniu swoich poglądów, opinii, uczuć, w relacji z rodziną, dziećmi - na własnych przykładach.

Spotkanie 5

Porozumienie bez przemocy

  1. Co to jest porozumienie bez przemocy - język szakala i żyrafy- prezentacja
  2. Model porozumienia bez przemocy: fakty, uczucia, potrzeba, prośba.
  3. Ocena a spostrzeżenie – tabela, praca na przykładach.
  4. Wyrażanie tego jak się czujesz – ćwiczenie.
  5. Dawanie z serca - ćwiczenie.
  6. Zaprzeczanie uczuciom - ćwiczenie.

Spotkanie 6

Granice - kiedy pozwolić, kiedy zabronić.

  1. Wprowadzenie pojęcia granic, zasad.
  2. Prezentacja – style wychowania: podejście restrykcyjne, przyzwalające, demokratyczne/zrównoważone.
  3. Czym jest kara, a czym są konsekwencje.
  4. Własne doświadczenie uczestników zajęć.

Spotkanie 7

Granice - kiedy pozwolić, kiedy zabronić, cz.2

  1. Scenka na placu zabaw - ćwiczenie.
  2. Zachęcanie do współpracy – ćwiczenie.

Spotkanie 8

Jakim jesteś rodzicem

  1. Prezentacja materiałów multimedialnych dotyczących różnych rodzajów przemocy domowej
  2. Jacy powinni być rodzice - burza mózgów.
  3. Jakie granice wyznaczali Twoi rodzice, jaki ma to wpływ na Ciebie obecnie i na Twoje relacje z własnymi dziećmi – ćwiczenie.
  4. Jakim jesteś rodzicem – ćwiczenie.

Spotkanie 9

Uczucia

  1. Czym są uczucia – definicja, podział.
  2. Koło uczuć – ćwiczenie w rozpoznawaniu uczuć
  3. Zalety i straty związanie z przeżywaniem : lęku, złości, radości, smutku- ćwiczenie.
  4. Zaprzeczanie uczuciom – ćwiczenia.

Spotkanie 10

Uczucia cz.2

Podsumowanie cyklu spotkań.

  1. Wyrażanie tego jak się czujemy i czego chcemy – ćwiczenie.
  2. Dawanie z serca – ćwiczenie.
  3. Podsumowanie cyklu spotkań, ewaluacja.

Prowadzący: Agata Balcerczyk, Jacek Pawelec

do góry