Trening kompetencji rodzicielskich
Informujemy, że istnieje możliwość bezpłatnego skorzystania z treningu kompetencji rodzicielskich, który pozwoli wzmocnić lub nabyć umiejętności wychowawcze rodziców. Zajęcia będą się odbywały w Zespole Szkół w Dziadowej Kłodzie w wyznaczone czwartki, w godzinach od 18:30 do 20:30. Cały cykl treningu przewiduje 10 spotkań po 2 godziny każde i będzie rozłożony na 2 etapy:
Etap I:
5 spotkań w dniach:
- 17.11.2022r
- 24.11.2022r.
- 01.12.2022r.
- 08.12.2022r.
- 15.12.2022r.
Etap II:
5 spotkań w 2023r. w dniach ustalonych w późniejszym terminie (rozpoczęcie zajęć w drugiej połowie stycznia lub na początku lutego przyszłego roku).
Z uwagi na krótki termin bardzo prosimy o zgłaszanie chęci wzięcia udziału w ww treningu w nieprzekraczalnym terminie do 15.11.2022r. do godz. 15:30 osobiście bądź telefonicznie do Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dziadowej Kłodzie, tel. 627 851 709.
Serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych.
Poniżej przedstawiamy ramowy Program Treningu Kompetencji Rodzicielskich:
Trening Kompetencji Rodzicielskich (10 spotkań po 2 godziny - 20 godzin)
Spotkanie 1
Integracja grupy, elementy treningu umiejętności społecznych
- Autoprezentacja prowadzącego oraz uczestników zajęć (umiejętność społeczna - przedstawianie się).
- Prezentacja celu i tematyki zajęć oraz warunków uczestnictwa w zajęciach.
- Czego spodziewamy się na tym szkoleniu? (oczekiwania, wyobrażenia, wkład własny).
- Ustalenie zasad uczestnictwa w zajęciach i zawarcie kontraktu.
- Wypełnienie kwestionariusza informacji o uczestniku zajęć oraz oświadczenia w związku z RODO.
Spotkanie 2
Definicja agresji, elementy treningu kontroli złości
- Przypomnienie co było na poprzednim treningu.
- Co to jest agresja?
- Definicje agresji i podział (przemoc fizyczna i emocjonalna, autoagresja, zaniedbywanie dzieci, przemoc seksualna).
- Kategorie zachowań agresywnych ( zabawa, żarty, sport, rywalizacja, minimalna agresja, agresja słowna, agresja fizyczna, przemoc, wandalizm, agresja kryminalna).
- Łańcuch kontroli złości: wyzwalacze wewnętrzne i zewnętrzne, sygnały, reduktory, monity, myślenie o przyszłości, samoocena.
- Własne doświadczenia uczestników zajęć w przeżywaniu złości – ćwiczenia. Wpływ agresji na nas, rodzinę, otoczenie. W jaki sposób radzę sobie z przeżywaną złością. Odpowiedzialność za przeżywaną złość.
Spotkanie 3
Komunikacja interpersonalna
- Przypomnienie co było na poprzednim treningu.
- Pozycje życiowe i tendencje zachowania (bierna odważna manipulacyjna agresywna).
- Ważne zasady komunikacji interpersonalnej.
- Komunikaty negatywne i pozytywne.
- Odważny komunikat – FUKOZ
Spotkanie 4
Asertywność
- Co to jest asertywność.
- Model asertywności.
- Prawa asertywne. Jakie prawa daję sobie a jakie innym osobom.
- Moja mapa asertywności.
- Rozpoznajemy zachowania asertywne - ćwiczenie.
- Ćwiczenia w asertywnym wyrażaniu swoich poglądów, opinii, uczuć, w relacji z rodziną, dziećmi - na własnych przykładach.
Spotkanie 5
Porozumienie bez przemocy
- Co to jest porozumienie bez przemocy - język szakala i żyrafy- prezentacja
- Model porozumienia bez przemocy: fakty, uczucia, potrzeba, prośba.
- Ocena a spostrzeżenie – tabela, praca na przykładach.
- Wyrażanie tego jak się czujesz – ćwiczenie.
- Dawanie z serca - ćwiczenie.
- Zaprzeczanie uczuciom - ćwiczenie.
Spotkanie 6
Granice - kiedy pozwolić, kiedy zabronić.
- Wprowadzenie pojęcia granic, zasad.
- Prezentacja – style wychowania: podejście restrykcyjne, przyzwalające, demokratyczne/zrównoważone.
- Czym jest kara, a czym są konsekwencje.
- Własne doświadczenie uczestników zajęć.
Spotkanie 7
Granice - kiedy pozwolić, kiedy zabronić, cz.2
- Scenka na placu zabaw - ćwiczenie.
- Zachęcanie do współpracy – ćwiczenie.
Spotkanie 8
Jakim jesteś rodzicem
- Prezentacja materiałów multimedialnych dotyczących różnych rodzajów przemocy domowej
- Jacy powinni być rodzice - burza mózgów.
- Jakie granice wyznaczali Twoi rodzice, jaki ma to wpływ na Ciebie obecnie i na Twoje relacje z własnymi dziećmi – ćwiczenie.
- Jakim jesteś rodzicem – ćwiczenie.
Spotkanie 9
Uczucia
- Czym są uczucia – definicja, podział.
- Koło uczuć – ćwiczenie w rozpoznawaniu uczuć
- Zalety i straty związanie z przeżywaniem : lęku, złości, radości, smutku- ćwiczenie.
- Zaprzeczanie uczuciom – ćwiczenia.
Spotkanie 10
Uczucia cz.2
Podsumowanie cyklu spotkań.
- Wyrażanie tego jak się czujemy i czego chcemy – ćwiczenie.
- Dawanie z serca – ćwiczenie.
- Podsumowanie cyklu spotkań, ewaluacja.
Prowadzący: Agata Balcerczyk, Jacek Pawelec